Vijenac 725 - 726

Glazba

Igor Kuljerić, Animal Farm, red. Krešimir Dolenčić, Kristina Grubiša, KDVL, 27. i 28. XI.

Nova opera Zagrebačkog sveučilišta

Piše Jana Haluza

Od 2009. Muzička akademija u Zagrebu producira operne predstave i na suradnju poziva srodne institucije kao što su Akademija likovnih umjetnosti, Akademija dramske umjetnosti i Tekstilno-tehnološki fakultet. Sve je počelo s Mozartovom Čarobnom frulom u Lisinskom u režiji Dore Ruždjak-Podolski, kojom je obilježena 340. obljetnica Zagrebačkog sveučilišta, a nastavilo se naslovima kao Ivan Grozni, Carmen, Slavuj te Orfej i Euridika. Kratko vrijeme svestudentske su produkcije tragale za novim prostorima (Mala scena, Hrvatsko narodno kazalište u Zagrebu, Dvorana Blagoja Berse Muzičke akademije), da bi se nakon sedam godina produkcija ponovno vratila u Lisinski.

Šteta da nije mogla dobiti termin središnjeg HNK-a jer bila bi to prva izvedba fantastične opere Životinjska farma Igora Kuljerića u kazališnom, operi najprimjerenijem prostoru. Tako je to operno remek-djelo osamnaest godina nakon praizvedbe priređeno tamo gdje je i nastalo, u Lisinskom, na podiju skučenih scenskih mogućnosti, uz samo jednu reprizu. Riječ je o četvrtom i posljednjem opernom ostvarenju toga skladatelja pisanu prema romanu Georgea Orwella.


U predstavi su posebno zanimljivi kostimi studenata Tekstilno-tehnološkog fakulteta

Snimila Inia Herenčić

Sam Kuljerić sastavio je libreto i dao ga prevesti na engleski rođenoj Engleskinji da uhvati duh jezika u stilu Orwella (anglistica Sonia Wild Bićanić, preminula 2017) te ga pretočio u glazbu na rubu različitih žanrova, veliku operu u stilu mjuzikla.

Za ovu je produkciju uzet naslov izvornika Animal Farm (opera-basna u tri čina), a studenti pjevanja s Muzičke akademije svladali su poseban pjevački stil, po boji sličan načinu iz popularne glazbe. Zbor je maestra Jasenka Ostojić oblikovala u boji tipičnoj za gospel.

Glazbenu je izvedbu pripremio i prve večeri dirigirao maestro Mladen Tarbuk, osiguravši predstavi usklađen raster zvukova i skladan tijek. Druga je izvedba otkrila publici Lisinskog novo dirigentsko ime, studenta četvrte godine Matea Narančića, a mladi je maestro dirigirajući ansamblom pokazao dodatnu svježinu mladenačkog zanosa. Istu je vrstu poleta izazvala desna ruka redatelja Krešimira Dolenčića, studentica režije i koredateljica predstave Kritistina Grubiša.

Zajedno su osmislili detaljiziranu i filmski dorađenu inscenaciju priče, s mnogo glume i interakcija, u maniri mjuzikla, a životinjske su geste i pokrete (krave, kokoši, ovce...) razradili u suradnji s koreografkinjom Blaženkom Kovač-Carić i njezinim asistenticama. Posebno je bila vidljiva transformacija životinje (svinja) u čovjeka na kraju opere, a svi na kraju pogibaju od mehanizma koji su sami stvorili – pasa čuvara / egzekutora. Studenti Akademije likovnih umjetnosti pod mentorstvom grafičke umjetnice Mirjane Vodopija osmislili su pomične metalne kaveze u kojima i na kojima se odvija opera, te animacije na videozidovima u stilu videoigrica bliskima mladoj generaciji sudionika i gledatelja. Libreto se mogao pratiti u prijevodu na hrvatski, kao što je to već uhodano u opernim kućama.

No najveći i najefektniji dio predstave zanimljivi su kostimi studenata Tekstilno-tehnološkog fakulteta i njihove mentorice Barbare Bourek, živopisne stilizacije oblika i boja životinja kao iz crtanog filma, s mnoštvom rekvizita, punjenja i dodatka. Pjevačima i instrumentalistima na sceni se pridružilo i četvero glumaca studenata druge godine diplomskog studija glume u ulogama farmera i pasa koji su se i pjevanjem pridružili kolegama s Muzičke akademije. Sve u svemu, stvoren je divan splet kreativne energije na temelju djela koje apsolutno zaslužuje ulazak u repertoar nekoga profesionalnog opernog kazališta.

U povodu ove izvedbe skladateljeva udovica Vanja Kuljerić i kći Ivana Bilić uhvatile su se ukoštac s pročišćavanjem i uređenjem notnog materijala, što će biti dobar temelj za buduće izvedbe. Posebno se radujemo nadolazećim opernim pjevačima koji su iskazali svoj maksimalni potencijal individualiziranih dojmljivih glasovnih boja: baritoni Boris Beus i Davor Nekjak kao svinja Major, sopranistice Neža Vasle i Nikolina Hrkać kao svinja Squealer, mezzosoprani Tena Lončarević i Emilia Rukavina kao „glavna“ svinja Napoleon, kontratenor Marin Vitas i mezzosopran Katarina Kopjar kao svinja Snowball, sopranistice Marija Salečić i Gabriela Hrženjak kao kobila Mollie, bas Lobel Barun kao gavran Moses, bariton Benjamin Šuran kao magarac Benjamin, tenor Roko Radovan kao konj Boxer, sopranistice Patricija Žudetić i Stefani Pijetlović kao kobila Clover, mezzosoprani Laura Marincel Haller i Ines Grubišić kao koza Muirel te tenori Matic Zakonjšek i Aljaž Žgavc kao čovjek Mr. Pilkington). Publika je entuzijastično, s ovacijama, ispratila sve sudionike i izvođače. Ova vrijedna produkcija zaslužuje skorašnje reprize, još u ovoj akademskoj godini, dok su njezini izvođači još na studiju u Zagrebu, dok se nisu razbježali po svijetu.

Vijenac 725 - 726

725 - 726 - 16. prosinca 2021. | Arhiva

Klikni za povratak